Narrow your search

Library

Arteveldehogeschool (25)

Hogeschool Gent (21)

Thomas More Kempen (20)

UCLL (20)

Thomas More Mechelen (16)

KU Leuven (12)

AP (11)

VIVES (11)

KDG (10)

Odisee (10)

More...

Resource type

book (25)


Language

Dutch (24)

English (1)


Year
From To Submit

2011 (1)

2010 (5)

2009 (6)

2008 (1)

2007 (1)

More...
Listing 1 - 10 of 25 << page
of 3
>>
Sort by

Book
Logistiek in de zorg : beheersing van patiënten en goederenstromen
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789001769673 Year: 2009 Publisher: Groningen Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Logistiek in de zorg biedt een helder overzicht van de logistiek in en tussen zorginstellingen. Dit boek bevat alle basisingrediënten om het logistieke denken toe te passen op de zorg, of het nu om ziekenhuiszorg, verpleeghuiszorg, of om eerste lijnszorg gaat.


Book
Communicatie bij hersenletsel : begrijpen we elkaar ?
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789031382156 Year: 2010 Publisher: Huizen Bohn Stafleu Van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek geeft inzicht in de problematiek van hersenletsel en biedt antwoorden en waardevolle tips voor diegenen die met hersenletsel te maken krijgen: de patiënt zelf, de omgeving (mantelzorger) en de professional. Wat houdt hersenletsel in en wat zijn de gevolgen? Waar loop je in de communicatie tegenaan en hoe kun je de communicatie zo goed mogelijk afstemmen?


Book
Hersenscherven na een beroerte : een werkboek voor patiënten en hun familie
Author:
ISBN: 9035219589 9789035219588 Year: 1998 Publisher: Maarssen Elsevier De Tijdstroom

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dagelijks krijgen ongeveer zeventig mensen een beroerte (CVA). De meesten komen na behandeling in een ziekenhuis en eventueel een revalidatiecentrum weer thuis. Dan dreigt een zwart gat. Thuis is ogenschijnlijk niets veranderd, maar de patiënt is een ander mens geworden. Daarmee is alles anders. Ook voor de partner, vrienden en familie. Deze nauwelijks zichtbare veranderingen, zoals geheugenverlies, concentratiestoornissen, persoonlijkheidsveranderingen, irritaties en depressieve gevoelens, treden vaak pas op de voorgrond als de hulp uit het ziekenhuis al is weggevallen. Toch zijn de patiënt en zijn omgeving zeker niet hulpeloos. Dit werkboek gaat over wat men zelf kan doen. Het brengt de veranderingen in denken, emoties en gedrag in kaart. Ook minder makkelijk bespreekbare onderwerpen als intimiteit en seksualiteit komen aan bod. Het uitgangspunt is steeds: 'Herkent u dit?' Dan komt de vraag: 'Hoe uiten zich de symptomen bij u?' Telkens volgen nuttige tips en zinvolle adviezen. Een eenvoudig formulier geeft inzicht in de vragen: 'Wat ging er goed?' of 'Wat ging er mis?'Kortom: een onmisbare praktische gids voor alledag, bedoeld voor alle betrokkenen: de patiënten zelf en de mensen in hun omgeving, maar ook degenen die in hun werk met deze groep te maken hebben. Daarom is het boek ook een aanrader voor revalidatiecentra, neurologische afdelingen van ziekenhuizen, de thuiszorg en ziekenverzorgenden en verpleegkundigen in opleiding. Bij de vormgeving is rekening gehouden met CVA-getroffenen. Het boek heeft extra grote letters, een overzichtelijke opmaak - met een balk op de linkerzijde van de pagina voor patiënten met een neglect - en het blijft goed openliggen.

Continuity of care in breastfeeding
Authors: ---
ISBN: 9780763751845 Year: 2009 Publisher: Jones & Bartlett Publishers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Implementing Continuity of Care in Breast Feeding emphasizes quality and continuity of care; management issues; and policies and procedures that support breastfeeding in the hospital setting whether in the inpatient maternity, NICU, or ambulatory care.


Book
Zelfhulpgroepen. Samen werken aan welzijn & gezondheid : handleiding voor zorgprofessionelen die zelfhulpgroepen willen ondersteunen
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789020994223 Year: 2010 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In het beleidsdiscours rond zorg en welzijn staan zelfzorg, zelfredzaamheid en participatie meer en meer centraal. De actieve, mondige burger wordt verondersteld zijn verantwoordelijkheid op te nemen voor zijn eigen welbevinden. Maar hoe doe je dat als individuele patiënt of cliënt? De zorg- en welzijnssector van haar kant kampt met een steeds hogere werkdruk. Daardoor dreigt de medisch-technische benadering ten koste te gaan van de psycho-sociale noden van patiënten en cliënten. Hoe kunnen zorgprofessionelen het evenwicht bewaken?Een antwoord is te vinden bij de 1.400 zelfhulpgroepen in Vlaanderen. Patiënten en cliënten kunnen er terecht voor lotgenotencontact, informatie, praktische hulp en belangenbehartiging. Zelfhulpgroepen behandelen zorgvragen die zorgprofessionelen niet kunnen beantwoorden door tijdsgebrek of omdat ze onvoldoende voeling hebben met de leefwereld en de voorkeuren van de betrokkenen. Dit boek beschrijft het Vlaamse zelfhulplandschap en staat stil bij de geschiedenis en de achtergrond ervan. Het geeft inzicht in de werkwijze van zelfhulpgroepen en belicht hun positief effect aan de hand van voorbeelden uit de praktijk. Daarnaast biedt het handvatten om de samenwerking tussen zelfhulpgroepen en zorgprofessionelen te stimuleren. Hoe verwijs je als zorgprofessioneel je patiënt of cliënt door naar een zelfhulpgroep? Welke ondersteunende rollen kan je opnemen ten aanzien van de werking van zelfhulpgroepen? En op welke wijze kan je de zelfhulpfilosofie uitdragen?


Book
Zinvol hulpverlenen en begeleiden
Author:
ISBN: 9024414636 Year: 2001 Publisher: Soest Nelissen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De methodiek van waaruit een begeleider in de hulpverlening werkt, steunt altijd op visies over mens en samenleving. Deze visies geven aan welke zingeving aan leven en werk gegeven wordt. Ook cliënten hebben een eigen zinbeleving die in schrijnende situaties problematisch kan worden. Zij uiten dit impliciet en expliciet in verhalen waarin hun leven met zijn ervaringen verankerd ligt. Dit betekent voor de professional dat hij zowel inzicht in zijn eigen zinbeleving als een open oor moet hebben voor de ervaringsverhalen van zijn cliënten. Op deze twee fundamenten stoelt zijn deskundig handelen. In de welzijnsliteratuur wordt bij alle nadruk op de methodiek dit aspect van het agogisch handelen vaak onderbelicht. Dit boek voorziet in deze leemte.


Book
Competent begeleiden van mensen met een verstandelijke handicap
Authors: ---
ISBN: 9789024417353 Year: 2007 Publisher: Soest Nelissen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit is een boek over competentiegericht werken. Competenties zijn kwaliteiten die bijdragen aan het effectief begeleiden van cliënten. Vanuit een duidelijk omschreven visie komen de auteurs tot vijf competenties waarmee begeleiders succesvol kunnen bijdragen aan een waardevol bestaan van mensen met een verstandelijke beperking. Competenties staan in de gehandicaptenzorg steeds meer in de belangstelling. Inmiddels is ook het Landelijk competentieprofiel beroepskrachten primair proces gehandicaptenzorg verschenen. Belangrijke onderdelen uit dit gedetailleerde profiel zijn in het boek vertaald naar vijf concreet uitgewerkte competenties. Competenties worden zichtbaar in het gedrag van mensen. In elk van de vijf hoofdstukken over competenties wordt toegewerkt naar een serie effectieve gedragingen. Deze laten zien hoe je je als begeleider kunt opstellen en wat je te doen staat. Veel praktijkvoorbeelden maken de theorie herkenbaar. Dit boek is een lees-, leer- en doeboek voor studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs en voor begeleiders die nog beter willen worden in hun vak. Voor meer informatie: www.zoztrainingen.nl


Book
Communicatie in de palliatieve fase
Authors: ---
ISBN: 9031329584 9789031329588 Year: 1999 Publisher: Houten Bohn Stafleu Van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Communicatie: het verbindende element in het gehele (palliatieve) zorgproces. Communicatie over bepaalde klachten en zorg van de patiënt vormt de schakel tussen patiënt en hulpverlener. Daarnaast is de communicatie over de afstemming van de zorg een essentiële link tussen de hulpverleners onderling. Na kort in te gaan op een aantal kenmerken van hulpverlening in de palliatieve fase, worden in dit cahier de belangrijkste oorzaken van communicatiestoornissen aan de orde gesteld. Wat is er aan de hand, hoe komt dat en wat kan er worden gedaan om communicatieproblemen op te lossen? De ervaringswereld van de patiënt staat hierbij uiteraard steeds centraal. Naast analyses en theoretische beschouwingen vindt u vooral veel praktische richtlijnen voor de verschillende vormen van begeleiding. Deze praktische richtlijnen worden besproken aan de hand van verschillende casussen. Aan bod komen het verstrekken van emotioneel schokkende informatie, zoals het slechtnieuwsgesprek, het geven van gerichte adviezen, het bieden van emotionele steun en het bieden van hulp bij besluitvorming.

Listing 1 - 10 of 25 << page
of 3
>>
Sort by